Mediation in Onderwijssituaties
Scholen vormen de dagdagelijkse plek waar kinderen,
jeugdigen en jong volwassenen zich ontwikkelen tot volwassen
mensen.
Wisselwerking als wezenlijk aspect van groei
|
|
In de verschillende ontwikkelingsfasen worden ze
hierbij begeleid door leerkrachten, docenten en mentoren.
Leerlingen staan met elkaar voortdurend in wisselwerking.
Aftasten, grenzen van zichzelf en de ander verkennen,
vergelijken, steun en veiligheid bij elkaar zoeken,
vormen wezenlijke aspecten van groei. Botsingen vormen
een gezond element van deze groei. |
Als botsingen en aanvaringen tussen leerlingen niet meer
leiden tot groei, maar dreigen te ontwikkelen tot een conflict,
vraagt dit een adequate aanpak.
Mediation als basis voor werkbare verhoudingen en een veilig
schoolklimaat
Peer mediation is hierbij een optie. Bij peer mediation treedt
een mede-leerling (peer) op als bemiddelaar in het conflict
van klas- of schoolgenoten,. Oplossingen die door leerlingen,
samen met een leeftijdsgenoot, de peer-mediator, bedacht zijn
houden vaak langer stand dan een opgelegde oplossing door
het onderwijzend personeel.
Een veilig schoolklimaat is een gunstig neveneffect dat op
termijn bereikt zal worden. Leerlingen gaan ervaren dat ruzies
bij het leven horen, ook op school, maar dat deze onderling
adequaat kunnen worden opgelost. Leerlingen en leerkrachten
kunnen getraind en periodiek ondersteund worden in het toepassen
van deze vorm van conflicthantering.
Meer weten?
Neem contact met ons op.
|